0

کیف پول سخت افزاری چیست؟

به صورت کلی کیف پول سخت‌ افزاری شامل دستگاهی می‌شود که کلید خصوصی کاربر را در یک فضای سخت‌ افزاری که هیچ نوع اتصالی به اینترنت ندارد نگه می‌دارد. همین قابلیت باعث می‌شود این کیف پول‌ها ابزارهای بسیار امنی برای نگهداری ارزهای دیجیتال باشند.

در طول سال‌های گذشته با اوج گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، هکرها و مهاجمان روش‌ها و راه‌کارهای مختلفی برای دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربران ارزهای دیجیتال به کار برده‌اند. در بعضی از این حملات، کاربرانی که از کیف پول‌های نرم‌افزاری، به‌خصوص کیف پول‌های صرافی‌ها استفاده می‌کردند مورد هجوم قرار گرفته و مبالغ هنگفتی ارز دیجیتال از دست دادند. این در حالی است که تا‌به‌حال هیچ گزارشی از سرقت اطلاعات از کیف پول‌های سخت‌ افزاری ثبت نشده است.

کیف پول‌های سخت‌ افزاری کلید خصوصی کاربر را در فضایی قرنطینه نگهداری می‌کنند. زمانی که کاربر قصد انتقال ارز دیجیتال داشته باشد، با وصل کردن کیف پول سخت‌ افزاری به کامپیوتر و دریافت پین و رمزهای لازم، تراکنش را به بلاک‌چین منتقل می‌کند. همان طور که می‌دانید کارکرد اصلی یک کیف پول ارز دیجیتال، ارتباط برقرار کردن با بلاک‌چین و شبکه‌ی ارز دیجیتال است. کیف پول‌های سخت‌ افزاری این کار را بدون در معرض افشا قرار دادن کلید خصوصی انجام می‌دهند.

 

کلید خصوصی چیست؟

برای اینکه به‌خوبی بفهمیم کیف پول سخت افزاری چیست، لازم است درک درستی از کلید خصوصی داشته باشیم. هنگامی که شما ارز دیجیتال خریداری می‌کنید، یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دریافت می‌کنید.

کلید خصوصی یک کد رمزنگاری‌شده است که وقتی قصد داشته باشید ارز دیجیتال انتقال دهید، آن را مورد استفاده قرار می‌دهید. این کلید محرمانه‌ترین اطلاعاتی است که بلاک‌چین از خریدار یا مالک ارز دیجیتال دارد و در صورتی که فرد دیگری به آن دسترسی پیدا کند، می‌تواند ارز دیجیتال شما را خرج کرده یا از دست شما در بیاورد. کلید عمومی در مقابل، یک کد رمزنگاری است که در هنگام دریافت ارز دیجیتال لازم است فردی که قصد ارسال دارد، از آن به عنوان آدرس مقصد استفاده کند.

کیف پول سخت افزاری محفظه‌ای سخت‌ افزاری دارد که هیچ نوع اتصالی به اینترنت ندارد و از آن برای نگهداری کلید خصوصی استفاده می‌شود. به این ترتیب کاربران با کمک گرفتن از این کیف پول‌ها می‌توانند، از کلید خصوصی ارزهای دیجیتال خود محافظت کنند.

با‌این‌حال بهتر است توجه داشته باشیم که یک کیف پول کاغذی هم، که چیزی جز نوشتن یا پرینت کلید خصوصی نیست، با همین قدرت می‌تواند از کلید خصوصی محافظت کرده و آن را از اینترنت دور نگه دارد. کیف پول سخت‌ افزاری علاوه بر نگهداری و محافظت از کلید خصوصی، زمان معامله یا تراکنش نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

 

مزایای کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های نرم افزاری بدون نیاز به پرداخت هزینه، به سادگی دانلود و نصب یک برنامه موبایل یا دسکتاپ، قابل استفاده هستند. پس چرا باید با پرداخت مبالغی گهگاه بالا، یک والت فیزیکی خریداری کرد؟ آن‌ها چه مزایایی در اختیارتان قرار می‌دهند؟

داشتن امنیت بسیار بالا

به لطف آن‌ها، با وجود ایمن نبودن کامپیوتر یا گوشی هوشمند، امنیت ارزهای دیجیتال خود را تضمین خواهید کرد. همانطور که گفتیم، این ویژگی مدیون لایه‌های امنیتی اضافی است که یک والت سخت افزاری به دور دارایی شما می‌کشد. به این ترتیب رمز ارزهایتان در برابر انواع حملات سایبری، وب سایت‌های فیشینگ و بدافزارها مصون خواهند ماند.

نگهداری ارزهای متعدد در یک مکان

یک کیف پول سخت افزاری قادر است به طور همزمان با بلاک چین های متعددی کار کند. در نتیجه قادر به خرید اتریوم یا سایر آلت کوین‌ها و سپس مدیریت آن‌ها  تنها داخل یک دستگاه خواهید بود. خوشبختانه می‌توان از کل دارایی خود، صرف نظر از تعدد ارزهای دیجیتال تشکیل‌دهنده آن، با یک عبارت بازیابی (Seed Phrase) نسخه پشتیبان تهیه کرد.

آسودگی در استفاده از کیف پول های فیزیکی

یک والت سخت افزاری، که اغلب به شکل دستگاهی با خروجی یو اس بی ساخته می‌شود، یک کلید قابل حمل به منظور دسترسی به ارزهای دیجیتال شما در هر جای دنیا است. به لطف یک والت فیزیکی می‌توانید بدون نیاز به ایجاد حساب‌های کاربری جدید، به دی‌ اپ‌های متعددی لاگین کرده و با آن‌ها کار کنید. همچنین حتی می‌توانید به اپلیکیشن‌های عادی نظیر گوگل و فیس بوک نیز لاگین کنید!

معامله والت به والت

پلتفرم‌هایی نظیر Radar Relay به کاربران اجازه می‌دهند مستقیما از والت فیزیکی خود ترید کنند. این ایمن‌ترین راه برای معامله ارزهای دیجیتال است، چرا که همواره حضانت توکن‌های خود را حفظ می‌کنید. دارایی‌تان در این شرایط به جای سپرده شدن در والت متعلق به یک صرافی، از داخل والت ترید می‌شود. این موضوع با حذف زمان تاخیر سپرده‌گذاری سبب صرفه‌جویی در زمان شده و کارمزدها را صفر می‌کند یا به حداقل می‌رساند.

 

کیف پول سخت افزاری چه معایبی دارد؟

واقعیت این است که کیف پول‌های سخت‌ افزاری هم کامل نبوده و مشکلات مختلفی دارند. اولین مشکلی که در این کیف پول‌ها وجود دارد سرعت خیلی کند است. برای مثال معامله‌گری که در طول روز با نوسانات بازار چند بار معامله انجام می‌دهد ممکن است با استفاده از کیف پول سخت افزاری فرصت معامله را از دست بدهد. دلیل این موضوع مکانیسم بررسی مجدد و دریافت رمزهای مختلف در این دستگاه‌ها است.

علاوه بر کند بودن، قیمت بسیار گران یکی دیگر از مشکلات این دسته از کیف پول‌های ارز دیجیتال است. درحالی‌که بیشتر کیف پول‌های نرم‌ افزاری به رایگان عرضه می‌شوند، کیف پول‌های سخت‌ افزاری با قیمت‌های گاه چند صد دلاری ارائه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود استفاده از آن‌ها به‌خصوص برای کاربرانی که مقدار کمی ارز دیجیتال دارند چندان منطقی نباشد.

 

نکاتی برای تامین امنیت کیف پول سخت افزاری

اولین نکته مهم و البته پرواضح، تامین امنیت فیزیکی کیف پول سخت افزاری است. در صورتی که منزلتان آتش گرفته و والت همراه عبارت بازیابی با هم آتش بگیرند، هیچ راه برگشتی نخواهید داشت. با در نظر گرفتن احتمال بروز چنین حوادثی، نباید Seed Phrase و والت را در یک مکان قرار داد. از طرفی نباید به خاطر بالا بودن امنیت والت فیزیکی در نگهداری از آن سهل انگاری کرد.

به‌روزرسانی کردن سفت افزار (Firmware) والت را فراموش نکنید. با وجود امنیت زیاد کیف پول های فیزیکی، آن‌ها عاری از ایراد و کاملا به دور از خطر نیستند، به همین دلیل شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها، بعد از پی بردن به مشکلات، یک سری پچ امنیتی منتشر می‌کنند. در صورت بی‌توجهی و عدم دریافت آن‌ها، در معرض خطر هک شدن به دست هکرهای آشنا به رخنه‌های کیف پول سخت افزاری خود قرار خواهید گرفت.

یک اشتباه فاحش بعد از خرید چنین والتی، متصل نگه داشتن دائمی آن به اینترنت محسوب می‌شود. این کار با فلسفه ذاتی و برتری اساسی کیف پول های فیزیکی در تضاد است! برای کسب اطمینان از در امان ماندن دارایی خود، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

عدم خرید کیف پول سخت افزاری کارکرده (دست دوم)

با توجه به اهمیت کیف پول فیزیکی در سرمایه گذاری بلاک چینی شما، توصیه شده از خرید و استفاده از دستگاه‌های کارکرده خودداری کنید، چرا که احتمال دست‌کاری یا هک شدن از قبل آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این نکته، خرید محصولی از برندهای نام آشنا نیز حائز اهمیت است.

حملات سایبری از نوع فیشینگ

متداول‌ترین نوع سرقت دارایی کاربران، حملات فیشینگ است. هرگز نباید عبارت بازیابی والت سخت افزاری خود را در اختیار فرد دیگری قرار بدهید. هکرها اغلب در لباس پشتیبان شرکت سازنده کیف پول ظاهر شده و به بهانه قفل شدن دارایی یا نیاز به دریافت اطلاعاتی خاص برای ارائه کمک، Seed Phrase را از شما دریافت می‌کنند. همانطور که گفتیم در اختیار داشتن کلمات بازیابی، مساوی گرفتن کنترل کل دارایی دیجیتالی کاربر است.

توجه ویژه به پلمپ والت فیزیکی

روش دیگر کلاهبرداری، فروش آنلاین دستگاه‌های کارکرده است. افراد سودجو جعبه والت های سخت افزاری را باز کرده و بعد از نوشتن عبارت بازیابی، آن‌ها را مجددا بسته‌بندی می‌کنند. چنین اتفاقی برای برخی خریداران کیف پول های سخت افزاری از eBay رخ داده است. هفته اول همه چیز برای خریداران خوب پیش‌ می‌رود، اما بعد از مدتی تمامی دارایی‌شان ناپدید خواهد شد!

 

معرفی بهترین کیف پول های سخت افزاری

اگر به دنبال محصولی مطمئن هستید، بهتر است یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید. آن‌ها توسط برندهایی معتبر ساخته شده و کارایی و امنیتشان اثبات شده است. پیشتر به بررسی مفصل تعدادی از این والت ها پرداخته‌ایم. با کلیک روی نام هر یک، به صفحه بررسی جامع آن وارد خواهید شد.

کیف پول ترزور (Trezor)

والت سخت افزاری Trezor دارای رابط کاربری یوزرفرندلی بوده و از بیت کوین و آلت کوین‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. شبیه به لجر نانو اس، یکی دیگر از بهترین کیف پول های سخت افزاری، پشتیبانی از تعداد زیادی ارز دیجیتال یکی از مهمترین ویژگی‌های ترزور به شمار می‌رود. امکان ذخیره کردن تمامی توکن‌های ERC-20 دیگر از جمله دلایل محبوبیت بالای این والت است. قابلیت لاگین از داخل کیف پول نرم افزاری MyEtherWallet، وجود اپلیکیشن اندرویدی و همچنین افزونه مرورگر کروم، دسترسی به ترزور را ساده می‌کند.

قیمت در فروشگاه آمازون: ۱۴۹ دلار

کیف پول ترزور تی (Trezor Model T)

ذخیره کردن بیت کوین و آلت کوین‌ها با مدل جدید کیف پول سخت افزاری ترزور تحت عنوان مدل تی، راحت‌تر از همیشه شده است. مهمترین ویژگی و تغییر مدل جدید در مقایسه با نسل قبل، مجهز شدن به نمایشگری لمسی است که تعامل با رابط کاربری را بسیار راحت و سریع می‌کند. پشتیبانی از خروجی یو اس بی C و کارت حافظه از نوع میکرو اس‌دی، کارایی والت Trezor T را به شدت افزایش داده‌اند. شبیه به مدل پیشین، قابلیت لاگین از داخل کیف پول نرم افزاری MyEtherWallet، وجود اپلیکیشن اندرویدی و همچنین افزونه مرورگر کروم همچنان در دسترس قرار دارند.

قیمت در فروشگاه آمازون: ۴۳۹ دلار

کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

شرکت لجر یکی از بهترین سازندگان کیف پول سخت افزاری است. مهمترین ویژگی لجر نانو ایکس در مقایسه با سایر مدل‌ها، قابلیت اتصال والت به گوشی هوشمند از طریق بلوتوث محسوب می‌شود. به این ترتیب تقریبا شبیه به زمان استفاده از گزینه‌های نرم افزاری، خیلی سریع قادر به دسترسی به دارایی دیجیتال خود از طریق گوشی موبایل خواهید شد.

امکان ذخیره‌سازی همزمان نزدیک به ۱۰۰ کوین مختلف، دلیل کارایی و محبوبیت بالای Ledger Nano X است. مدل قبلی آن، یعنی لجر نانو اس، تنها قادر به ذخیره کردن همزمان ۱۸ ارز دیجیتال متفاوت بود.

قیمت در فروشگاه آمازون: ۱۶۹ دلار

کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)

به خاطر قیمت پایین، لجر نانو اس یکی از پراستفاده‌ترین کیف پول های سخت افزاری در بازار به شمار می‌رود. به لطف آن، کاربران زیادی قادر به تامین امنیت دارایی دیجیتال خود به واسطه ویژگی‌های ذاتی والت های فیزیکی شده‌اند. این کیف پول با وجود داشتن قیمت پایین، از نظر پشتیبانی در وضعیتی فوق‌العاده قرار داشته و نزدیک به ۱۱۰۰ کوین مختلف و همچنین تمامی توکن‌های ERC-20 را تحت پوشش قرار می‌دهد. گفتنی است ERC-20 یک استاندارد متعلق به ارزهای دیجیتال اجرا شده بر بستر شبکه اتریوم به شمار می‌رود.

وجود افزونه مرورگر کروم و یکپارچگی با Copay ،Electrum ،Mycelium ،MyEtherWallet ،GreenBits و Bitgo دسترسی به لجر نانو اس را بسیار راحت کرده است.

کیف پول کیپ کی (KeepKey)

کیپ کی یکی دیگر از کیف پول های فیزیکی شناخته شده برای ذخیره کردن بیت کوین و آلت کوین‌ها است. با استفاده از این والت می‌توانید کلیدهای خصوصی ایجاد کرده و آن‌ها را در حافظه‌ای سرد نگهداری کنید. این چنین حافظه، از رخنه‌های امنیتی، ویروس‌ها و در کل بدافزارهای کامپیوتری مصون است. افزونه‌ای برای مرورگر کروم توسعه یافته و KeepKey قادر به یکپارچه شدن با والت های الکتروم و مای سلیوم است.

ارسال دیدگاه